Business Magazin -

Business Magazin - "Omul care a detronat edy Spedition. A ajuns la afaceri de 90 milioane de euro cu 1.000 de camioane."

08 apr 2014

De la doar câteva sute de metri de capătul autostrăzii Bucureşti-Piteşti, omul de afaceri Ion Lazăr controlează în prezent cel mai mare transportator de pe piaţa locală, business de peste 90 milioane de euro, câteva sute de angajaţi şi peste 1.000 de camioane.

Dacă ne uităm la numărul de vehicule de transport avem cele mai multe din ţară. Dacă adunăm camioanele de la Lazăr Internaţional, peste 400 de camioane, cu cele 22-23 de la Lazăr Junior, mai adaugăm 30-40 de camioane de la BAT, împreună cu cele 500 de ansamble de la celelalte companii unde suntem acţionari majoritari, la care se adaugă 80 de la Hoedlmayer-Lazăr, divizia de transport pentru transport de automobile (unde anul acesta vom ajunge la 100), depăşim 1.000 de unităţi", detaliază şeful grupului Internaţional Lazăr structura flotei sale, cea mai mare de pe piaţă în acest moment.

Expansiunea şi diversificarea portofoliului reprezintă strategia de creştere a grupului condus de Ion Lazăr, grup fondat în urmă cu 20 de ani în Piteşti şi care s-a dezvoltat „în acelaşi ritm cu Dacia".
„Cu Dacia, la nivel de grup, avem cam 15-20% din cifra de afaceri. Pentru ei noi facem distribuţia de piese de schimb la nivel naţional pentru dealeri, dar şi exporturi şi importuri de componente„, a spus Lazăr. Spre exemplu, pentru Dacia există transport feroviar de tablă de la Kosice din Slovacia, de unde se importă tabla produsă de cei de la US Steel, iar din depozitul Lazăr din Piteşti este încărcată pe camion şi pleacă la Dacia.

Grupul Lazăr este alcătuit din şapte companii unde Ion Lazăr este acţionar, grup care a rulat anul trecut afaceri de aproximativ 94 milioane de euro, dintre care aproape jumătate reprezintă businessul Internaţional Lazăr Company, firma de transport a omului de afaceri.
„Noi facem acum şi transport şi logistică, vrem acum să facem transport intermodal, atât rutier, cât şi feroviar. Vrem să investim într-un astfel de terminal. Noi am investit în extinderea căii ferate până în depozitul de la BAT Bascov. Terenurile din această zonă au fost achiziţionate din 2002 tocmai pentru a face conexiunea pe calea ferată„, a spus Ion Lazăr.

În 2008 Ion Lazăr a construit în Bascov, lângă Piteşti, primul depozit de logistică, activitate conexă celei de transport, depozit care în prezent este transformat în fabrică de cablaje de cei de la Leoni. „Din august 2010 până la 1 aprilie 2011 a fost mai mult liber după plecarea Pirelli şi după aceea l-am închiriat celor de la Leoni pe patru ani.
Le-am mai construit 19.000 mp şi avem acum 27.000 mp închiriaţi până în 2019. Acolo se fac acum cablaje auto. În depozit au făcut fabrică şi, mai mult, acum mai vor dezvoltare. Închiriind acest depozit, am investit într-un altul nou, dar şi cu legătură feroviară, deoarece am avut un client ce dorea transport pe calea ferată„, a spus Lazăr.

Strategia grupului în acest moment este de a „reacţiona rapid şi în funcţie de oportunităţi„. Motiv pentru care Ion Lazăr caută de fiecare dată oportunităţi de a cumpăra la preţuri cât mai bune inclusiv utilaje şi camioane, astfel încât presiunea financiară asupra companiei să fie cât mai mică.

lazargrafic


Din acest motiv, compania a preluat camioane inclusiv din cele reposedate din flota edy Spedition sau din utilitarele utilizate de Mercadia, compania controlată de Dinu Patriciu ce deţinea lanţul de magazine Mic.ro.

„Din flota edy am luat 101 Volvo de la BCR Leasing şi 33 de Mercedes-Benz de la Mercedes-Benz Financial Services, care au fost reposedate, dar şi maşini de distribuţie din lotul lui Dinu Patriciu„, povesteşte Ion Lazăr. Decizia de a achiziţiona utilaje reposedate de firmele de leasing a fost luată din motive de costuri, acestea având preţuri mai mici sau mult mai mici comparativ cu cele achiziţionate de la un dealer specializat.

„Eu sunt mai precaut şi econom în ceea ce priveşte banii în această perioadă. Noi ne-am învăţat lecţia în 2008, când am cumpărat camioane de 10 milioane de euro. Am luat 100 de cupluri în toamna lui 2008 şi ne-a fost foarte greu să le plătim la acea vreme şi nu am dat niciuna înapoi. În 1998 am făcut prima oară leasing, cu 30% avans şi am cumpărat şase camioane DAF de la grupul E van Wijk. De atunci şi până acum am contractat leasinguri de cel puţin 48 milioane de euro, iar acum mai avem capital nefacturat de numai 3,5 milioane euro„, spune Ion Lazăr.

Tocmai din acest motiv, grupul a investit într-un service ce permite recondiţionarea camioanelor, iar pe măsură ce vehiculele sunt readuse în stare bună de funcţionare, sunt vândute sau reiau activitatea de transport.

„Am căutat în perioada aceasta tulbure să căutăm toate breşele de câştig şi acum ne ocupăm inclusiv de recondiţionarea camioanelor second-hand. Noi le cumpărăm, le refacem şi le vindem. Pe lângă camioanele din leasing am mai cumpărat 100-200 de maşini de la firme de leasing de la recuperări. Acum am cumpărat din Slovenia 114 containere pentru transport intermodal şi 31 de semiremorci pentru containere„, a adăugat Ion Lazăr. Cu toate acestea, atât pentru „eficienţă, cât şi pentru imagine„, Internaţional Lazăr are în plan şi achiziţia de noi camioane de ultimă generaţie.

„Vom cumpăra camioane noi Euro 6 în acest an. Avem deja un camion Mercedes-Benz, a mai venit unul de la Renault Trucks, mai vin două DAF-uri şi un Volvo. Acum avem 30-40 de camioane care nu au şoferi şi comercializăm şi maşini second-hand.„ Vârsta medie a parcului Internaţional Lazăr este de patru-cinci ani, iar pe măsură ce camioanele cresc în vârstă, sunt vândute şi înlocuite de unele mai noi.

În prezent, 80% din transporturile realizate de Internaţional Lazăr Company sunt internaţionale, iar restul de 20% reprezintă activitatea de transport în ţară. Printre destinaţiile din afară se numără şi ţări din afara Uniunii Europene precum Rusia sau Maroc şi chiar Iran, unde sunt transportate componente pentru automobilele Logan. „Nouă ne plac provocările şi am fost printre primii care au călcat în Africa. La Tanger eu am fost înainte ca Renault să bată ţăruşul. Am văzut şi autostrada, terminalul de containere. Transportam frecvent şi către Iran, dar după embargo am lipsit o perioadă. Acum s-ar putea să se reia. În Rusia nu suntem competitivi deoarece ei au motorina mai ieftină şi întotdeauna ies cu 500-600 de euro mai ieftin. În Maroc mergem frecvent, acum vom semna un contract pentru 2014-2015 pentru cele două uzine„, spune şeful grupului Lazăr.

Unul dintre visele lui Ion Lazăr este să se construiască autostrada de la Piteşti la Sibiu, care să înlocuiască traseul actual cu o bandă pe sens de pe Valea Oltului, unul dintre cele mai periculoase din ţară. „Autostrada Piteşti-Sibiu este un subiect sensibil pentru mine. În toate discuţiile mi-am exprimat părerea. De autostrada asta se vorbeşte de când eram eu adolescent. Este o mare eroare pentru guvern să nu ia în calcul acest tronson ca unul prioritar. Noi am economisi 40 km dacă această autostradă ar exista şi ar ieşi direct dincolo de munţi, la Tălmaciu. În plus, este vorba de timp. Dacia este cel mai mare exportator, dar, pentru a produce maşina, ei au nevoie şi de componente„, a spus omul de afaceri.
În ceea ce priveşte viitorul Internaţional Lazăr, Ion Lazăr spune că a luat o decizie bună atunci când a decis să nu vândă acţiuni către fondurile de investiţii şi el va rămâne în continuare cel care va controla grupul.

„Din 2006 am fost curtat de fonduri de investiţii. Ultima a fost o firmă din Cehia, au venit îmbrăcaţi la costum să ne explice nouă cum stau lucrurile, dar le-am spus un preţ suficient de mare pentru a mă asigura că nu vor cumpăra. Dacă faceam şi eu cum au făcut edy şi Dumagas, eram şi eu tot ca ei. Eu am susţinere, copii care sunt mari şi angajaţii„, a spus Lazăr. Ion Lazăr se referă la faptul că la Dumagas Mihai Dugăeşescu, fondatorul companiei, a rămas acţionar, dar nu mai face parte din conducerea activă a grupului, iar la edy Spedition, companie care în prezent este în insolvenţă şi cu un sfert din flota de 1.000 de camioane din 2008, conducerea a fost preluată de o echipă specială.

O nouă ramură de extindere a lui Lazăr o reprezintă agricultura, prin compania Lazăr Natural Fruits. „Eu prima dată m-am remarcat vânzând prune în piaţă când aveam 16 ani şi vreau să investesc din nou în produse naturale. Noi acolo nu am avut terenurile la colectiv înainte de ‘89 şi totul este natural, de la fructe la ciupercile din pădure. Acum îi susţinem pe oameni să nu folosească îngrăşăminte chimice, ci numai îngrăşământ natural. Inclusiv crengile copacilor tăiaţi noi le tocăm şi le transformăm în îngră-şământ pentru pomii fructiferi.„

În prezent, prin noua firmă Ion Lazăr are peste 200 de hectare de pădure şi 10 hectare de terenuri agricole. Pentru început compania a demarat exploatarea forestieră de salcâm, iar următoarea ţintă o reprezintă cultivarea de fructe.

„Vrem fructe ecologice, de la prune, cireşe, vişine, dar şi ciuperci de pădure. Momentan am construit platforma în care am investit aproximativ 1 milion de euro, iar în viitor încercăm să atragem fonduri europene şi să facem o fabrică de sortare, refrigerare şi prelucrare a fructelor. Acum avem 25 de angajaţi şi vom ajunge spre 100.„

 

Sursa: Business Magazin